Jedná se o nařízení, které vstupuje v účinnost 25. května 2018 a přináší dosud nejrozsáhlejší úpravy v ochraně osobních údajů pro celou EU. Většinou se ale jedná spíše o upřesnění a zpřísnění stávajících pravidel. GDPR se týká všech právnických i fyzických osob, které zpracovávají osobní údaje - např. zaměstnanců, zákazníků, partnerů, apod.
Jedná se o nařízení, které vstupuje v účinnost 25. května 2018 a přináší dosud nejrozsáhlejší úpravy v ochraně osobních údajů pro celou EU. Většinou se ale jedná spíše o upřesnění a zpřísnění stávajících pravidel.
GDPR se týká všech právnických i fyzických osob, které zpracovávají osobní údaje fyzických osob - např. zaměstnanců, zákazníků, obchodní partneři (FO), apod.
Z působnosti GDPR jsou vyloučeny údaje o právnických osobách, anonymizované údaje a údaje zemřelých osob.
Mezi obecné osobní údaje řadíme jméno, pohlaví, věk a datum narození, osobní stav, ale také IP adresu a fotografický záznam. Vzhledem k tomu, že se GDPR vztahuje i na podnikající fyzické osoby, řadíme mezi osobní údaje i tzv. organizační údaje, kterými jsou například e-mailová adresa, telefonní číslo či různé identifikační údaje vydané státem.
Zvláštní kategorií osobních údajů jsou údaje citlivé - údaje o rasovém či etnickém původu, politických názorech, náboženském nebo filozofickém vyznání, členství v odborech, o zdravotním stavu, sexuální orientaci a trestních deliktech či pravomocném odsouzení osob. Tyto údaje podléhají přísnějším opatřením než obecné osobní údaje.
Zpracováním se rozumí operace nebo soubor operací s osobními údaji prováděných pomocí či bez pomoci automatizovaných postupů, jako např.: shromažďování, zaznamenávání, uložení, vyhledání, nahlédnutí, použití, šíření, výmaz, apod.
KDY JE ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ V SOULADU SE ZÁKONEM?
Jedná se zejména o:
POZOR! S příchodem GDPR se ruší ohlašovací povinnost vůči ÚOOÚ, protože se zpřísňují požadavky na zpracování osobních údajů.
PRÁVA FYZICKÉ OSOBY (NAPŘ. ZÁKAZNÍKA)
Žádosti zaslané subjektem údajů by měly být zpracovány a vyřízeny nejdéle měsíc od zaslání žádnosti.
POVINNOSTI FIREM
Jakékoliv porušení zabezpečení osobních údajů správce bez zbytečného odkladu a to do 72 hodin od okamžiku, kdy se o něm dozvěděl, ohlásí dozorovému úřadu. Porušením zabezpečení se rozumí náhodné či protiprávní zničení, ztráta, změna nebo neoprávněné poskytnutí nebo zpřístupnění zpracovávaných osobních údajů. V případě, že porušení zabezpečení představuje vysoké riziko pro práva a svobody subjektu údajů, vzniká správci povinnost informovat o této události také subjekt údajů.
Povinnost vést záznamy o činnostech zpracování
Tyto záznamy by měly obsahovat především následující informace:
Výjimku z povinnost vést záznamy o činnostech mají malé a střední podniky, které zaměstnávají méně než 250 zaměstnanců, pokud jejich zpracování např. nepředstavuje riziko pro práva a svobody fyzických osob, je příležitostné, nezahrnuje zpracování zvláštních kategorií údajů či profilování zákazníků (jakákoli forma automatizovaného zpracování osobních údajů spočívající v jejich použití k hodnocení některých osobních aspektů vztahujících se k fyzické osobě).
Povinnost jmenovat pověřence
Tato povinnost může nastat ve třech případech:
Za hlavní činnosti lze považovat klíčové operace směrující k dosažení cílů správce. Aby se jednalo o hlavní činnost podnikatele, musí být osobní údaje zpracovávány rozsáhle a musí souviset se základními činnostmi právnické osoby. Jde o veškeré aktivity podnikatele, kdy je zpracování osobních dat nedílnou součástí činnosti podnikatele. Např. nemocnice by bez zpracování osobních údajů nemohla adekvátně poskytnout zdravotní péči pacientovi.
A samozřejmě jako u každé "novinky" nesmí ani tady chybět astronomické sankce. Konkrétně se jedná o sankce ve výši 10 000 000 EUR nebo do výše 2 % celkového ročního obratu celosvětově za předchozí finanční rok, 20 000 000 EUR nebo do výše 4 % celkového ročního obratu celosvětově za předchozí rozpočtový rok.
GDPR je především o nastavení vnitřních koncepcí. Doporučujeme tedy:
Šifrování - nejedná se o povinnost, je to pouze doporučený bezpečnostní prvek. Doporučuje se zejména u koncových zařízení - firemní email na soukromém mobilním telefonu, práce z domu na soukromém notebooku, apod.
Obchodní zástupci - jsou zcela nepochybně kreativní lidé - pozor zejména na uvádění např. citlivých údajů mezi informacemi v číselníku partnerů (kolonky informace, obchodní informace, apod.).
Dále pozor pokud si vedou databázi zákazníků např. bokem v excelu - pokud dojde ke zrušení souhlasu se zasíláním obchodních sdělení, databáze nebude aktuální, obchodní zástupce pošle email => vznikne problém.
Problematikou kolem GDPR se v současné době zabýváme a bedlivě ji sledujeme. Nařízení GDPR se však neustále doplňuje o nejrůznější výklady a stanoviska příslušných orgánů. Analýzu souladu společnosti s Nařízením, návrh a realizaci potřebných opatření musí zajistit každá společnost sama.
GDPR není primárně o technologiích, proto je důležité přizpůsobit tomuto nařízení zejména vnitřní předpisy - směrnice, smlouvy s partnery a zaměstnanci, souhlasy se zpracováním osobních údajů, souhlasy pro marketingové účely, obchodní podmínky, apod.
Naši programátoři aktuálně pracují na úpravách informačního systému tak, aby vám byl při splnění podmínek GDPR maximálně nápomocný.
V brzké době vás budeme také informovat o GDPR v rámci e-shopů.